Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS
hello1


Welkom op mijn bloggie....

Omdat mijn website "klik" SMULPAAPJE "klik" al vol zit
met recepten en produchtinfo....

Ben ik dit bloggie begonnen.

Hier vind je recepten en een babbeltje.


Heb je zelf een leuk recept?

Stuur het me op. ....

En ik kijk of ik het kan plaatsen (met jou naam erbij natuurlijk)

In de linker colum kun je alles vinden wat er op mijn bloggie staat,

Kijk onder Index voor de recepten die er zijn

Kijk ook eens bij de * feestelijke recepten* op


christmastimebanner

Mijn blog met meer feestelijke recepten en sfeertips ....


Er kan altijd iets van je gading bijzitten.

Ik hoop dat je vind wat je zoekt.

Anders kun je me altijd nog een mailtje sturen.

Klik hiervoor rechts in de colum op Stuur Email

Alle recepten zijn voor 4 personen.

Zo niet.... dan zet ik het erbij



Er word veel gebruik gemaakt van "cups" in de recepten

Voor uitleg kun je HIER even kijken


Veel plezier bij het rondkijken en koekeloeren in mijn pannetjes

Ik zou het erg leuk vinden als je een berichtje achterlaat in het

"klik" Gastenboek"klik"

gastenboek



~*~*~*~

~*~*~*~*
wijn6

Over Wijn.....


Er word me nog wel eens per email advies gevraagd over wijn.

Er word me dan allerlei advies gevraagd,

En daar ben ik niet de juiste persoon
voor.

Ik hou n.l. niet zo van wijn.

Wijn drinken doe ik mischien 3 a 4 keer per jaar

Wijn is iets persoonlijks.....

Als ik wijn drink dan het liefst wit

En champagne vind ik niet te pruimen

Een koele rose gaat nog....

Dus ook voor wijn geld...smaken verschillen.

Mijn advies is dan ook ga naar een goede slijterij of bezoek een wijnproeverij....

Zij kunnen je goed adviseren welke wijn waarbij lekker is.

Je weet welke wijn je dan lekker vind en die kun je dan kopen.

Heb ik een recept met een wijnadvies dan zet ik het er uiteraard bij

Info over slijterijen en wijnproeverijen kun je op internet vinden

Ik hou het ondertussen bij andere bubbels....

~* ~* ~ * ~

Mijn Ebook over Zelf Likeur Maken....
te verkrijgen bij o.a.


likeurboekje

Mijn uitgever:

van Duuren

Bol.com

en Bruna




~*~*~*~


ZOEK JE EEN RECEPT .....VUL DE NAAM HIER ONDER IN VAN HET RECEPT

handje




Hot Cross Buns


Hot Cross Buns

Geschiedenis van het Hot Cross Broodje:
Hot Cross Broodjes word meestal gegeten op goede vrijdag en tijdens de vasten
Verhalen in overvloed over de oorsprong van de Hot Cross broodje. 

Sommigen zeggen dat de oorsprong van Hot Cross broodjes uit de 12e eeuw dateert, 
Toen een Angelicaanse monnik werd gezegd dat de teken van het kruis op de broodjes, 
ter ere van goede vrijdag werd geplaatst
 Zogezegd, dit gebak was het enige dat ze mochten eten op deze heilige dag.

Andere accounts spreken van een Engelse weduwe, wiens zoon naar zee ging.
Ze beloofde om  het broodje elke goede vrijdag te bakken. 
Wanneer hij niet terugkeerde bleef ze bakken 
en maakte een kruis in het broodje voor hem elk jaar dat hij niet terug kwam 
In de hoop dat hij op een dag terug zou  keren naar haar.
 Het Engelse volk hield de traditie voort voor haar, zelfs nadat ze overleed.

Anderen zeggen dat Hot Cross Broodjes heidense wortels als onderdeel van lente festivals hebben
en dat de monniken gewoon  het kruis hebben toegevoegd om te  mensen te bekeren tot christenen. 
Er zullen zeker meerdere versies van de oorsprong van het broodje zijn.
Het is traditie om ze in Engeland op goede vrijdag en met Pasen op de  tafel te zetten
Wij eten ze omdat ze lekker zijn......


Ingredienten:

1 cup melk
2 theelepels gist
1/2 cup suiker
2 theelepels zout
1/3 cup boter (gesmolten en koud)
1 & 1/2 theelepel kaneel
1/2 theelepel nootmuskaat
4 eieren
5 cups bloem
1 & 1/3 cup rozijnen
1 eiwit

Voor de glazuur:

1 & 1/3 cup poedersuiker
1 & 1/2 theelepel citroenrasp
1/2 theelepel citroensap
1 a 2 eetlepels melk

Bereiden:

Verwarm de melk in een kleine pan tot 43 graden celsius
Giet de melk in een kom en doe de gist erbij
Roer goed door en laat 5 minuten staan
Voeg onder voortdurend roeren de suiker, zout, boter, kaneel, nootmuskaat en de eieren toe
Voeg nu de bloem toe (het deeg zal nattig en kleverig zijn)
Kneed het deeg tot een zacht deeg (ca 5 minuten)
Bedek de kom met plastic huishoudfolie en laat het deeg 30 a 45 minuten rusten
Kneed het deeg nu nog eens tot het zacht en elastisch aanvoelt (3 minuten)
Doe de rozijnen erbij en kneed deze erdoor
Het deeg zal nog nattig en plakkerig zijn
Vorm een bal van het deeg en beboter de kom even
Doe de bal in de kom en bedek met plastic huishoudfolie
Laat de kom een nacht in de koelkast staan
Alle vocht zal dan ook geabsorbeerd zijn
Haal de kom met deeg uit de koelkast en laat minstens een half uur op kamertemperatuur staan
Beboter een bakvorm of blik en bekleed hem dan met bakpapier
Verdeel het deeg in half, daarna weer in helften, dan weer tot je 24 stukjes deeg hebt
Vorm er bolletjes van en plaats ze op het bakblik met ruim 1 cm ruimte tussen de bolletjes
Bedek met een schone theedoek en laat de broodjes rijzen op een warme tochtvrije plaats
ca 1 & 1/2 uur tot ze verdubbeld zijn in volume
Verwarm de oven intussen voor tot ca 200 graden celsius

Zijn de broodjes gerezen neem dan een scherp mes
En snijd een kruis in de bolletjes
Bestrijk de broodjes met eiwit en plaats ze in de oven
Bak ze 10 minuten en zet de oven dan op 180 graden
Bak de broodjes ca 15 minuten tot ze goudbruin zijn
Zet ze op een rek om af te koelen

Maak het glazuur door de ingredienten door elkaar te roeren
Lepel de glazuur over het kruis van de broodjes
Serveer de broodjes warm als het mogelijk is
 (koud zijn ze ook lekker )





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 reacties:

Populaire berichten